Afgelopen weken voerde ik gesprekken bij wendbare organisaties, in het kader van mijn promotieonderzoek. Zo ook met A., opleidingscoördinator van één van de casebedrijven.
Het werd een inspirerend gesprek. Terwijl we zochten naar wetenschappelijke inzichten, mogelijke ‘paradigma shifts’ en vernieuwende managementpraktijken werden we eerder gewezen op de kern van management. Verpakt in een innemende en inspirerende boodschap. De managementprincipes van A. zijn als volgt samen te vatten:
- Zet mensen zodanig in dat de beste bijdrage kunnen leveren. Erken hierbij hun belang in de gehele bedrijfsketen en waardeer de bijdrage die ze leveren.
- Wees transparant en open in de communicatie. Kom niet met onbegrijpelijke cijfermatige rapportages en holle frasen. Maar wees duidelijk en eerlijk.
- Loop af en toe eens rond door de organisatie en zorg ervoor dat je de mensen in je organisatie kent. Niet alleen vanuit professioneel oogpunt, maar ook met aandacht voor hun privé-situatie en persoonlijke drijfveren.
Reacties
Nog geen reacties